30. mai 2010

Søndag frokost

Det regner i dag slik det regnet på slutten av dagen i går. Utstyrt med hotellparaplyer har vi gått til det samme frokoststedet vi inntok i går. Lyden av elektroniske duppeditter, klassisk musikk, dempede stemmer, kelnerskritt og trikken utenfor blander seg til en kakafoni som ligger diskret bak egne tanker og samtaler. H skriver, jeg skriver, jeg kjenner lukten av fersk kaffe, av ulike frokostretter, og ved siden av meg ligger guideboken som signaliserer til kelneren at vi trenger engelske menyer.

Vi har bestilt omelett, og planen er egentlig å dra på Riksmuseet, men jeg ser ikke bort fra at vi ender i køen utenfor Anne Fanks Hus i stedet. H bestemmer, jeg er med som lommebok, guide og læremester.

Jeg sov dårlig i natt. Våknet av at det var varmt i rommet - 24 grader - og jeg måtte ringe tre ganger til respesjonen for å få fikset det fordi luftkondisjoneringen ikke virket. I dag må vi muligens skifte rom.
Vi snakket også med A og S i går kveld via Skype. Hørte at de hadde det fint. S ble voldsomt begeistret da hun hørte om hotellrestauranten med to stjerner i Michelin, og jeg trente på et overdådig og tomt helsestudio hvor jeg gikk en time på crosstrainer. I dag morges skrev jeg et langt brev til A som jeg sendte på epost. Det er deilig å skrive noe før man er helt våken.

Frokosten er nå overstått. Vi har spist hver vår omelett, H har bestilt sin andre varme sjokolade, jeg har fått en liten fruktsalat, og nå nyter vi følelsen av å være på ferie, av å ikke ha dårlig tid, av å ikke måtte noen ting, og jeg sitter å beundrer min datter og tenker hvor hyggelig det er å være sammen med henne, men også hvor dårlig jeg kjenner henne, hvor mye tid jeg har brukt på andre ting som jeg kanskje heller burde ha tidbrakt sammen med henne, og hvordan hun likner på meg, holder på med sine egne ting, hvordan hun - som meg - blir fullstendig oppslukt av det hun holder på med, og hvordan hun - som meg - er fullstendig fornøyd hvis hun bare kan sitte oppslukt i sitt eget univers uten å merke at tiden går.
Noterte oss også at det var Melodi GP finale i Norge i går. Det er befriende å ikke ha NRK Fjernsyn i våre liv - ikke bare her i Holland, men også hjemme i Oslo. Det frigjør flere timer hver kveld og gjør at vi slipper å forholde oss til ting som GP. Musikk som sport er en uting; det tar fokuset bort fra musikken.
Hannah er nå ferdig med sin andre varme sjokolade. Jeg tyller ned den doble espessoen, og nå går turen videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Denne bloggen er anonym. Vennligst ikke bruk As eller andres for eller etternavn av hensyn til personvern.

Bloggarkiv

Etiketter (ikke alle innlegg er tagget)

Følgere