21. feb. 2010

Lørdag - mer vondt og en løsning

Lørdag våknet jeg av at A klaget over vondt i kjeven.  Kunne det ha noe med slaget å gjøre?  Smerten var kun på høyre side av ansiktet.  Logoped og fysioterapeut hadde bekreftet at det var et tegn på at hun ble bedre. 
"Det er forferdelig vondt."  A har høy smerteterskel.  Når hun klager over smerte er det grunn til bekymring. 
Jeg ringte til lege.  Smertestillende var en løsning, men noen av preparatene er blodfortynnende.  Ikke bra.  A har hatt som prinsipp å unngå smertestillende -- for å vite hva som skjer.  Legen foreslo vi kontaktet tannlegevakten. 
En hyggelig tannlege ba oss komme ned, og kl. 12 kjørte vi ned i en nedfryst bil, hutrende.  Tannlegen, en rørslig kar på rundt 50 i hvit uniform og med hvite tresko, slik badevakter har om vinterne, fra Romania skulle det vise seg, påviste en infeksjon i en jeksel på høyre side. 
"Du har to muligheter," sa han kontant mens han pekte med en mus på røntgenbildene på en dataskjerm hvor vi tydelig kunne se hvor nervene lå.  "Vi kan trekke tannen eller ta ut nervene." 
"Vi beholder tannen," sa A. 
Nesten en time senere betalte vi regningen på over 4000 kr og fikk beskjed om å komme tilbake om ti dager.  Det koster å få vondt på en lørdag! 
Fra tannlegen dro vi til apoteket hvor jeg kjøpte antibiotika og paralgin. 
Meningen var at A og jentene skulle dra på bading etter tannbesøket. 
"Jeg synes du skal avlyse svømmingen og legge deg på sofaen," sa jeg.  "Du er sliten og vi skal bort til middag idag.  Det blir rett og slett for mye for deg."
"Men jeg har lovet jentene at vi skulle bade," sa hun. 
"Det hjelper ikke.  Du må hvile.  Det er din utfordring." 
Senere på dagen takket hun meg.  "Du hadde helt rett; jeg var mye mer sliten enn jeg var klar over." 
I dag morges var hun optimistisk.  "Kanskje hele hevelsen i ansiktet henger sammen med tannverk og ikke med slaget."  Hun var fremdeles hoven i ansiktet, men så bedre ut enn på lenge.  "Det er en lettelse å vite at det ikke hadde noe med slaget å gjøre.  Men det er også irriterende at vår faste tannlege ikke så noen ting da vi var hos ham for bare noen uker siden." 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Denne bloggen er anonym. Vennligst ikke bruk As eller andres for eller etternavn av hensyn til personvern.

Bloggarkiv

Etiketter (ikke alle innlegg er tagget)

Følgere