19. feb. 2010

Fredag med enda mer sne

Klokken er halv elleve fredag morgen. Jeg sitter i skitøy etter en deilig tur i nysne med C, en god venn. A er hos fysioterapeut idag.
Jeg våknet 0615 av A som klaget over vondt i høyre side av ansiktet.
"Det er vel ikke meningen at det skal gjøre så vondt," var det første hun sa. "Jeg lurer på om jeg kan ha en infeksjon i ansiktet."
"Vil du at jeg skal ta deg til legen?"
"Nei, vi kan jo se det litt an. Kanskje fysioteruapeuten vet noe. Ergoteruapeuten hos bydelen kan jeg ikke spørre."
Nei, hun kan ikke spørres. Hun driver litt med healing på si, er overbevist om at A har overnaturlige evner og insisterer på å legge inn litt healing i As timer på voksenopplæringen. Det er mildest talt irriterende.
"Det er kanskje på tide å skifte ergoterapeut?" sa jeg, men tenkte at det var så mange ting å tenke på, hvem orket å finne en ny fagperson?
Bare tanken på å ta A til legen var utmattende. Først skal man da dra til fastlegen. Bli henvist til en spesialist. Vente i fire uker på time. Alternativt, dra på en akuttavdeling og bli sett på av en lege som ikke nødvendigvis kan noe om slag.
Jeg stod opp 0645. Løp ned for å sette på mat til H. Oppdaget at vi ikke hadde mer pølse. Lagde egg og bacon. A sto opp samtidig. Når hun står opp må hun holde seg fast.
"Jeg er så skral om morgenen," sa hun, slik hun sier hver morgen når hun står opp og kommer seg inn på badet -- litt bedre nå enn for bare noen uker siden.
Etter å ha servert H gikk jeg ut og måkte. Min vonde arm fikk være, og etter å ha måkt innkjørselen merket jeg at albuen verket.
Lagde te. Smurte matpakke. Ga H en klem før hun løp ut døren. Serverte S. Tømte søpla. Kastet gamle aviser og et tonn med reklame. Leste igjennom gårsdagens post. Ryddet ut av oppvaskmaskinen (med hjelp). Dryppet A i øyet. Fikk kledd på meg. Hjalp S med pakking av sekk. Har du husket boblebuksen? Ja, hun hadde det. Har du husket ullsokker. Genser? Minnebrikke? Mobiltelefon. Tok bikkja i bånd. Gikk med S til følgegruppen. Hilste på de andre jentene. Gikk bak dem til skolen. Gikk hjem med D. Hjalp A til taxi. Ryddet kjøkkenet. Leste avisen i to minutter før C kom og vi motvillig la ut i de upreparerte løypene. Nå lysner det, jeg skal lage en handleliste, ha et møte, forberede helgen, vinterferien begynner, vi har -- til jentenes skuffelse -- ingen planer annet enn å være hjemme og kanskje ta en tur til gården.
"Vi får ta det igjen til neste år," sier vi, og de sukker oppgitt over oss.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Denne bloggen er anonym. Vennligst ikke bruk As eller andres for eller etternavn av hensyn til personvern.

Bloggarkiv

Etiketter (ikke alle innlegg er tagget)

Følgere