22. des. 2009

Mandag: Juleønsker fra S. 22.12: Seks måneder siden A fikk slag. Oppskrift på parmesankjeks.

Kortversjonen:  Vi dropper de store juleanstrengelsene i år og konser på å være sammen.  A gleder seg voldsomt til å være ferdig med rehab.   Julen feirer vi hos As foreldre på gården.  Fra 2. juledag er vi hjemme resten av julen og antagelig hele neste år håper vi.

Det er mandag kveld, og det er seks måneder siden A fikk slag.  Akkurat nå er huset stille etter en hektisk helg.  Jentene er hos bestemor og bestefar, A er tilbake på Cato senteret etter en hektisk helg:  to julebord med A på fredag, kakebaking absolutt hele lørdag - jeg lagde rundstykker, omelett, hjemmelaget pizza, grilletfiskemiddag, vasket fire vasker med klær, løp rundt, ryddet kjøkkenet MANGE ganger, kjente meg sliten, men tenkte samtidig at det var deilig med masse folk og kaker og barn som smake på deig og snøen som falt forsiktig ned utenfor, søndag skogstur m A så hårklipp og pakking før vi dro på en herlig julelunch, deretter direkte til Son hvor vi badet og jeg avsluttet søndagen med A på restaurant hvor vi spiste en sen middag alene.  ,

Idag nyter litt tid helt alene.  Vedlagt en ønskeliste S skrev før hun dro.  "Jule ønsker: Penkåpe (feminin, lang, sort), hvinter sko, Ønsketenkning: Mont Blanc (Masterpiece), klokke 18 karat, luksus, Mentale ønsker: kunnskap, å være sofistikert, en middag på Bagatell (før de stenger), tur med Queen Mary, kunnskap, å bli en vellykket person."  Ikke vært for en 11 åring. 

Jeg er ikke utslitt, men helt klart preget av en hektisk høst.  Jeg kommer ikke til å sende ut noen julekort i år, men er veldig takknemlig for alle kortene vi har fått!  Vi kommer heller ikke til å bruke mye krefter på julebakst eller presanger.  Jeg skal ut i morgen og få kjøpt noe til A og jentene, men det er også det.  Min eneste prlikt på juleaften er å lage parmesankjeksene som vi lager hvert år:

Elt sammen til en deig:

125 g smør
125 g hvetemel
125 g revet parmesan
1 ts salt
1 knivsodd kayennepepper
1 ss kaldt vann

Kjevl den ut så tynn som mulig.  Stikk kjeks ut med sherryglass, pensl med egg, og stek dem lysebrune - ca. 6 min. på 200 grader. 

Legg deretter to og to sammen når de er kalde og legg sammen med følgende krem:

3 eggeplommer
1 dl fløte
1 knivsodd salt,
1 knivsodd cayennepepper
75 g smør
75 g reven parmesan

(Kremen lager du ved å piske eggeplommer, fløte, salt og cayenne sammen.  Sett over varme til det tykner, røres hele tiden.  Når det er avkjølet røes smør og ost til. 

Vi serverer disse kjeksene på juleaften med en kald musserende vin og jentene har fablet om kjeksene i flere uker. 

Alle spør hvordan det går, og jeg har vært sparsom med å skrive fordi jeg har hatt for mye å gjøre. 

A gjør hele tiden små fremskritt men ser fremdeles dobbelt, har fremdeles utfordringer med balanse, blir fremdeles sliten (men ikke så fort som tidligere) og er fremdeles iblandt sentimental.  Jeg synes hun gjør en fantastisk fin jobb med å trene seg opp.  Hun er i bassenget hver morgen klokken 8 og er sjelden ferdig før ved 16-tiden.  Idag har jeg akkurat meldt henne på tre dager i uken med yoga.  Hennes store styrke er også hennes svakhet; hun trener og trener, men iblandt lurer jeg på om hun setter av nok tid til hvile.  På den annen side, det hadde vært mye værre hvis det var omvendt. 

Jeg skriver mer sendere.  Alt vel er kortbeskjeden, og beklager at vi ikke har tatt helt av på jul i år.  Vi har rett og slett for mange andre ting å tenke på. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Denne bloggen er anonym. Vennligst ikke bruk As eller andres for eller etternavn av hensyn til personvern.

Bloggarkiv

Etiketter (ikke alle innlegg er tagget)

Følgere