20. aug. 2009

Parkering på Ullevål: Det hjelper å klage litt

Forleden sendte jeg en klage til Forbrukerombudet over de urimelige vilkårene for parkering på Ullevål.  Jeg har tidligere nevnt dette i bloggen, og etter at jeg blogget har jeg fått høre flere skrekkhistorier -- folk som har kommet ut etter en forsinket fødsel til bøter, kreftsyke cellegiftbehandende som har kommet tilbake til bøter etc.  Kost sagt et helt urimelig system.  Jeg klaget til Forbrukerombudet på vilkårene og oppga Q-Park som de jeg klaget på.  Egentlig burde jeg ha nevnt Ullevål Sykehus som motpart.  De er jo de som har forhandlet frem avtalen, og jeg ville tro at det er de som kan bestemme hva slags vikår man parkerer under.  Idag er det slik at man trekker kort når man kommer, angir forventet parkeringstid og trekker kortet igjen når man drar og får refundert evt. for mye betalt beløp.  Problemet er at på sykehus tar ALT mer tid enn man tror, og ofte har man dårlig tid eller er i fullstendig sjokk når man drar og glemmer å få tilbake for mye betalt beløp.  Hvis du blir lengre enn du tror får, du bot -- helt frem til kl. 20 om kvelden.  Da hadde det vært bedre å a) trekke kortet når man kom og igjen når man dro -- betal for den tiden du parkerte, b) få en refusjon hvis man er til behandling eller på besøk som pårørende i form av en validering og c) ikke betale for parkering etter kl. 17 når det er flust med parkeringsplasser.  De fleste er jo ikke på Ullevål for moro skyld.   

Uansett, jeg fikk idag dette oppmuntrende svaret fra Forbrukerombudet:

Urimelig avtalevilkår på  parkering 

Vi viser til din klage mottatt hos oss den 17. august vedrørende vilkårene for parkering ved Ullevål sykehus. 

Vi er enige med deg i at slike vilkår som du beskriver kan være urimelige for parkeringsvirksomhet, og særlig for parkering ved sykehus eller andre tilsvarende helseinstitusjoner. Forbrukerombudet sitter i et utvalg som ser på regelverket for offentlig og privat parkering, og vi har allerede tatt opp denne problemstillingen som et av de temaene vi vil at utvalget skal diskutere. Vi vil ta med din henvendelse til utvalget, for å vise hvilke problemer folk opplever med dagens vilkår. Vi håper på en snarlig løsning. 

Med vennlig hilsen

for Forbrukerombudet 

Det viser at det nytter å melde fra!  Oppfordrer derfor andre til å gjøre det samme.  Du kan klage på parkeringen på Ullevål her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Denne bloggen er anonym. Vennligst ikke bruk As eller andres for eller etternavn av hensyn til personvern.

Bloggarkiv

Etiketter (ikke alle innlegg er tagget)

Følgere