10. okt. 2016

Mandag kveld på intensiven

Kortversjon:  A ligger på intensiven, fastende og venter på mulig gastroskopi i morgen.  Hun er ved godt mot, men gleder seg veldig til å komme hjem.  Valpen Chaya er i ferd med å bli husvarm og distraherer oss alle.

English: A is at the ICU again, awaiting gastroscopy tomorrow.  Her spirit is high, but she has lost some blood and the doctors want to delay the gastroscopy because the previous gastroscopy done last Friday was very extensive.  Doing another one now risk opening up some of the bleeds that they worked so hard to stop last week.

Det var rett etter at jeg ankom transplantasjonskirurgisk sengepost ved 1430-tiden i dag at A begynte å kaste opp blod.  Jeg var alene med henne, slik jeg var den første dagen på Ullevål for snart tre uker siden, og det hele gikk så fort at jeg såvidt rakk å finne en pose.  Ganske raskt fikk jeg tak i en lege og en pleier.  Igjen var det den samme legen som hadde operert på A for en drøy uke siden, dr. Line, som var på vakt, en fantastisk lege, og han fortalte oss med rolig stemme at det dessverre hadde begynt å blø i spiserøret igjen, og hun derfor måtte flyttes tilbake til intensiven for overvåkning frem til ny gastroskopi kunne utførest.  Uheldig fordi en ny gastroskopi kan føre til at noen av de åreknutene som hadde blitt behandlet kan komme til å begynne å blø igjen.  Men, de har ikke noe valg, og hun må faste atter en gang.
A var blek men fattet, tok det hele med godt humør, og jeg spøkte med at hun burde komme seg hjem snart fordi det nå begynner å hope seg opp med uvasket tøy.
Etter at A var flyttet tilbake til intensiven, dro jeg og handlet mat, laget middag til jentene, min svigerinne og hennes datter (kylling, gresk salat og ovnsbakte poteter + vaniljeis med varm sjokoladesaus), og dro tilbake til sykehuset kl. 19.  Da var A vel installert på intensiven og satt rolig i en seng med litt flere monitorer og slanger enn på sengeposten.  Vi snakket sammen en time, og ved 2030 tiden tok jeg farvel.  Hentet S på t-banen, dro hjem, drakk te, og kl. 2130 dro H (vår eldste datter) og jeg tilbake til Rikshospitalet.  Da var det Hs tur til å være hos A mens jeg satt på gangen og leste avisen.  Nå tilbake hjemme, tur med valpen (som sov godt den første natten), og nå i seng.  I dette gamet gjelder det å spare på kreftene og ikke tar hverken sorger eller seire på forskudd.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Denne bloggen er anonym. Vennligst ikke bruk As eller andres for eller etternavn av hensyn til personvern.

Bloggarkiv

Etiketter (ikke alle innlegg er tagget)

Følgere