15. mai 2010

Lørdag på svømming

Det er en grå mild dag i Son. Jeg venter på A og jentene som fremdeles gjør seg klare i damegarderoben. Vi er på den kommunale svømmehallen i Son, et øde sted hvor det eneste det er mindre av enn badegjester er badevakter. Den ene som er her er dypt opptatt med SMS og Se og Hør. Jeg er fristet til å fortelle om da jeg selv var badevakt og noen på mitt skift unnlot å redde en gutt på bunnen fordi de et øyeblikk var opptatt med noe annet. Skjebnens timing er vanligvis upåklagelig.
A har hatt med seg en veninne, I, og mens jeg har svømt med jentene, har I trent A nådeløst. "Konsentrer deg A, kjenn at du flyter i vannet, der ja, to runder igjen, om igjen."
Jeg hadde tenkt å legge meg tidlig i går, men ble i stedet sittende med redigering av gamle bilder fra Boston, bilder tatt for ti år siden, mens jentene var knøttsmå -- to og fem år -- og til å spise opp. A var i midten av tredeveårene, jeg 43, og vi ser alle så lykkelige ut, så ubekymrede, trygge, glade.
Vi satt lenge og så på bildene i går, og i dag morges etter frokosten (egg og bacon). Reflekterte over alt det flotte vi har gjort sammen. Det var påfallende at nesten alle bildene er av våre barn og familie. Bilder av oss på utflukter, pickniker, på vei til skole, jobb, som spiser middag, som bader, kjører bil, i selskaper, på en strand, alltid smilende, alltid med armene rundt disse små barna som har formet oss minst like mye som vi har formet dem.
Ane kommenterte hvordan livet i stor grad handler om egne barn. Om hvor opptatt vi er av at de skal klare seg, at det skal bli "folk" av dem, at livet er deilig men alvorlig. Det å ta seg av egne barn, det å gi barna god selvtillit, det er noe av det viktigste vi gjør.
"Hadde jeg kunnet ville jeg ha fått flere barn. Tenk hvilken sløsing det er å ikke få flere barn. Når man endelig har funnet ut hvordan det gjøres. Hvordan vi oppdrar dem," sa hun.

I kveld skal vi på bryllup. I morgen skal jeg jobbe hele dagen før jeg hiver meg på et kveldsfly til Singapore. Jeg gleder meg til noen dager alene, selv om jeg skal jobbe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Denne bloggen er anonym. Vennligst ikke bruk As eller andres for eller etternavn av hensyn til personvern.

Bloggarkiv

Etiketter (ikke alle innlegg er tagget)

Følgere