27. nov. 2009

Torsdag: forsikringsselskapet viser klør igjen

Vi var heldige som hadde en reiseforsikring da A fikk slag i USA i sommer.  Men man skal nok gjøre litt research før man bestemmer seg for hvilket forsikringsselskap man bruker.  Vi måtte både bruke advokat for å komme hjem til min bestemors begravelse og i kampens hete i USA vi var tvunget til å ringe mye.  Det er tydeligvis ikke alle selskapet som mener det var nødvendig. 

I forbindelse med slaget har vi hatt utgifter under oppholdet i USA.  Forsikringsselskapet har, etter å først ha kommet med et skamtilbud, signalisert at de ville dekke våre "nødvendige utgifter".  Etter litt frem og tilbake har de nå -- litt overraskende -- gått tilbake på dette og vil ikke a) ikke fullt ut vil akseptere våre utlegg til advokat, og de vil bare dekke halvparten av våre ekstra telefonutgifter (med henvisning til at de vanligvis kun dekker kr. 500 i telefonutgifter i slike tilfeller. Vår telefonregning etter syv uker i USA var 20.000 kr. mer enn hva vi normalt ville ha brukt).

Som noen kanskje husker, måtte vi tilslutt hyre en advokat for å rekke hjem til bestemors begravelse, og det var først etter at advokaten kom på banen at forsikringsselskapets handlingagent motvillig gikk med på å la oss reise.  Den diskusjonen vi hadde med forsikringsselskapet i forb. med hjemreisen er er godt dokumentert på bloggen (se bloggposts fra slutten av juli).

I etterkant har vi også brukt den samme advokaten til å hjelpe oss med å formulere et krav til forsikringsselskapet.  At våre advokatutgifter ikke aksepteres er foruroligende fordi det er helt klart at vi ikke ville ha kommet oss hjem i tide hvis vi skulle ha ventet på å få en uthvilt dansk pleier fløyet over for å eskortere oss tilbake.  Men her har forsikringsselskapet plutselig satt ned foten, diskusjonen har blitt tatt over av selskapets advokater som forteller oss at de har vært generøse de har vært mot oss allerede og at vårt krav har vært grundig behandlet noe jeg ikke tviler på.  Uansett er faktum at vi sitter vi igjen med ubetalte merkostnader på tilsammen kr. 50.000.  Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår argumentasjonen for å unnlate å betale helt nødvendige utgifter når vi nå engang hadde en reiseforsikring.  Denne uenigheten truer nå med å velte hele inntrykket av et empatisk forsikringsselskap som bedyret at de ville sørge for at vi ikke skulle sitte igjen med økonomiske merkostnader etter USA-oppholdet på toppen av den belastningen vi allerede har.  Hvordan skulle vi ha kommet oss hjem i tide til begravelsen uten advokat?  Var det ikke viktig (for forsikringsselskapet) at vi kom os hjem i tide?   

Etter å ha møtt litt empati på toppnivå fra forsikringsselskapet da vi kom hjem fra USA, er det nå ting som kan tyde på at vi er tilbake på det samme lave iskalde kommunikasjonsnivået som var normen i tiden etter at A fikk slag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Denne bloggen er anonym. Vennligst ikke bruk As eller andres for eller etternavn av hensyn til personvern.

Bloggarkiv

Etiketter (ikke alle innlegg er tagget)

Følgere