26. sep. 2009

Lørdag morgen på hytta

Hva er mer norsk enn dette -- å være på hytta lørdag morgen, det kalde draget fra det åpne vinduet, barna som smyger seg inn under dynen, som ligger tett inntil oss å prater mens vi i bakgrunnen kan høre fugler utenfor vinduet, kjenne høstluften, ligge der under den varme dynen, kjenne kulden i ansiktet, på skuldrene.

Bikkja, Dx slippes inn, svinser rundt senga, vil ut, som vi ha mat. "Se så glad hun er for å se oss," sier S, og roper på Dx som setter seg inntil sengekanten så hun bli kost med.

Vi la oss kl. 21 igår, hele gjengen, jeg sov drømmeløst til kl. halv seks, var en tur ute på do -- A er ikke så begeistret for utedo i tusmørket -- deretter tilbake til sengen. Drømte at at jeg løp langs en vei i mørket med A i rullestol, jentene ved siden av. Vel fremme var vi på et luksussykehus med fat bugnende av mat, leger som kom når man ba om det, store områder for rekreasjon og samvær, men jeg oppdaget at vi hadde glemt igjen rullestolen og vi måtte løpe tilbake.

Jeg var oppe ved åtte tiden igjen, hentet bomull og øyedråper til A. Dryppet henne i øynene, det er fremdeles litt rart å se høyre øye som hun ikke har helt kontroll på. Det er fremdeles rart å se henne som en annen enn den hun har vært.

Nå, klokken snart ti, sitter jeg å skriver mens jeg hører de dempede stemmene av jenter som snakker med moren sin fra soveværelset i 2. etasje. Bak meg hører jeg lyden av ovnen som venter på 12 rundstykker som ligger til heving. Kjøleskapet er fullt av mat, jeg skal lage en god frokost, og det slår meg at A har gjort store fremskritt denne uken. Jeg merket det både i går og idag morges - hun går mye bedre, støere og raskere. Hun sier også selv at hun har mer energi. Da vi lå i sengen idag morges, før jentene kom inn, sa hun, "slag er forferdelig. Du må aldri få slag. Og jeg har vært heldig. De andre på avdelingen har ikke vært så heldige som meg."
Utenfor ser det ut til å bli en fin dag. Bladene har begynt å bli gule, gresset skal klippes idag bare solen får dampet vekk litt dugg. Jeg skal skru av sommervannet, gjøre enkle dagligdagse ting med nytelse. Kjøre på butikken med tomflasker. Tasse rundt. Høre mer på Moby Dick som vi har fått på lydbok. Ikke ha en plan. Stikke bortom gården en tur. Løpe en tur. Forberede lunch. Planlegge middag. Vi er invitert på låvefest idag, ved firetiden, merker at jeg ikke har det store sosiale behovet, men det er mange interesser som skal veves sammen til et teppe som dekker oss alle. Og det lever vi godt med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Denne bloggen er anonym. Vennligst ikke bruk As eller andres for eller etternavn av hensyn til personvern.

Bloggarkiv

Etiketter (ikke alle innlegg er tagget)

Følgere