6. okt. 2010

Onsdag kl. halv fire: Innseiling til Øksfjord

A skriver i dagboken. Vi sitter i den store salongen foran i båten. Jeg har hentet kaffe. Utenfor liggerstore øde fjell i kø foran oss så langt øyet kan se.
"Hva positivit kan man si om det å få slag?" spør A.
Jeg må tenke meg om. "Man får et annet forhold til sitt eget liv. Vi har enda en gang fått bekreftet hvor viktige vi er for hverandre. Vi har fått filtrert bort en god del uvesentlige ting i livet. Slag er et bullshitfilter Jeg har fått en helt annen forståelse for hva det vil si å være alvorlig syk. Jeg har fått et mer alvorlig forhold til min egen tid. En økt bevissthet om at livet kun er her og nå. Jeg vet mer om hva jeg er i stand til hvis jeg må. Og jeg har i hvertfall oppdaget et omsorgsgen i meg selv som jeg faktisk liker. Slaget har utvilsomt minnet meg om at livet ikke nødvendigvis blir slik man tror men at det kan bli ok alikevel. Det rare er at jeg faktisk er en veldig lykkelig mann. Jeg har en jobb jeg elsker, jeg har en fantastisk familie, og jeg har intet ønske om å være noe annet sted. Ja, det er tøft at du er syk, nei, livet ble ikke slik jeg trodde det skulle bli, men jeg har oppdaget at livet er fantastisk akkurat her jeg er. Ja, du er nede for telling, du må redefinere ditt liv, men jeg har det egentlig fantastisk. Livet er intenst, fullt av mening og utfordringer som gjør meg i stand til å realisere mitt eget potensiale. "
"Jeg forsøker å lage en oversikt over fremgang. Når jeg sluttet å bruke rullestol, når jeg gikk i skogen, når rynkene i ansiktet begynte å komme tilbake. Det er viktig å ikke glemme alle de små fremskrittene jeg har hele tiden. Det er veldig deilig for meg at du er fornøyd. At jeg ikke trengere å føle at jeg skal dra på deg i tillegg. Du klarer deg, og for meg er noe av det tyngste den følelsen av at jeg ødelegger så mye for dere."
"Du ødelegger ikke for oss. Å sørge for at vi har det fint sammen er jo den viktigste jobben vi gjør."

Vi var nesten to timer i Hammerfest i dag. Vi kapret en taxi og ble guidet rundt av en utrolig hyggelig sjåfør som også var fotograf. Han kjørte oss til et utsiktspunkt med utsikt mot byen som har fått mange tusen nye beboere pga Snøhvitfeltet. Han viste oss den nye barnehagen, skolen, idrettshallen og pekte ut sykehuset som skal pusses opp. Han var godt informert.
"Her bøgges det 112 nye boenheter," sa han og pekte mens han kjørte. Vi avsluttet turen med besøk på museet for oppbygging av Finnmark hvor han lot bilen stå med motoren på utenfor mens han ga oss en 15 minutters guidet tur hvor høydepunktet var et bildet av faren hans i teltåpningen i 1945 etter at tyskerne hadde svidd av brennbart i hele Finnmark. Senere fikk vi visittkortet med link til hjemmesiden www.goggen.net hvor han har lagt ut mange tusen bilder fra Hammerfest. En idealist som fortalte oss at han fikk kulturprisen i 2008. Senere leste jeg på hans webside at han har sittet i kommunestyret, at han var opptatt av fotball, at han hadde tre barnebarn og at han hadde kjørt taxi i over 30 år.
Tre minutter før avgang slapp han oss av på kaien, og vi spaserte sultne inn til en bedre lunch.
Vi nærmer oss Øksfjord. A følger med på kartet. Peker på øyer og forklarer hvor vi er.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Denne bloggen er anonym. Vennligst ikke bruk As eller andres for eller etternavn av hensyn til personvern.

Bloggarkiv

Etiketter (ikke alle innlegg er tagget)

Følgere