4. aug. 2010

Onsdag drar vi til Kr. sand

Det er tirsdag kveld, vi er i Brekkestø og vi har spist fiskesuppe.  A og jeg var oppe ved halv ni tiden i dag etter en sen kveld med venners venner på hytten til T&T hvor vi har vært siden fredag. 
"Fordelen med slag er at du ikke merker hvor kaldt det er i vannet," sa A mens hun senket seg ned i 16 graders brådypt vann mellom maneter og makrell fra badebrygga.  Jeg måtte også ta et kjapt bad, og etterpå satt vi og pratet.  A har tatt morgenbad hver dag siden vi kom hit.  Flere morgener har hun krabbet ned på alle fire fordi jeg ikke har vært våken enda.  Balansen er fremdeles for dårlig til at hun klarer å gå ned på normalt vis.  
"Hva tenkte du på i går da du badet alene," spurte jeg etter badet.  Vi satt på bryggen.  Våre venner og jentene sov fremdeles.  Solen var såvidt kommet over åsen og vi satt på den delen av bryggen som hadde sol.  
"Jeg tenkte på hvor lite jeg kan og hvor mye jeg kunne," sa hun.  "Bare tanken får meg til å gråte," la hun til med grøtete stemme.  "Det er så trist å tenke på.  Jeg orker nesten ikke å snakke om det.  Det går så forferdelig sakte.  Jeg føler ikke at jeg gjør noen fremskritt.  Jeg snakker rart, ser rar ut i ansiktet, ser enda ikke ordentlig, og går som en full sjømann.  Jeg begynner å se at dette kommer til å ta lang tid.  Det ville ikke overraske meg om det kommer til å ta flere år."  
"Men det har vært en fin ferie," sa jeg.  
"Det har vært en fantastisk ferie.  Vi har ikke vært så mye sammen på mange år.  Jeg har aldri fått trent så mye.  Jeg har antagelig aldri vært i bedre form.  Hadde det ikke vært for slaget, hadde alt vært perfekt.  Og jeg innser at vi er priviligerte tross alt."
"Livet blir aldri perfekt.  Og hvis det er det, bekymrer man seg for småting, hisser man seg opp over sko som gnager, mangel på tannpirkere, riper i lakken, hår som ikke ligger som det skal, kuler på ellers så flate maver."
"Det er helt klart at det er andre ting som blir viktige etter en slik opplevelse.  Man blir ikke så perfeksjonistisk. Jeg tror at hvis jeg kommer tilbake i arbeidslivet vil jeg ha mye mer å bidra med.  Jeg har fått en ny innsikt, jeg har har nok blitt mer direkte og mindre tolmodig."

Resten av dagen har vi solt oss.  Sovet i solen.  Jeg har bakt et par brød.  Laget en omfattende fiskesuppe.  Benyttet meg av den lokale stavmikseren.  Improvisert basert på det litt magre utvalget av krydder hytta har hatt å by på.  

I morgen drar vi videre til Kr. Sand hvor vi skal krashe hos en gammel studiekompis.  Deretter ferge til Danmark på torsdag, kjøre til København hvor vi overnatter på hotell.  Fredag kjører vi videre til en onkel med sommerhus, blir der til søndag og kjører da til Skåne hvor vi blir til tirdag.  Deretter tilbake til noen dager i Son med bringebærplukking før vi avslutter sommeren 15 august.

Ferien har vært fantastisk.  Vi har lagt masse god mat, vært sammen mye, vi har hatt tid til å kjede oss, til å bade, til å lese, skrive, og jeg har begynt å glede meg til å ta fatt med jobbing og hverdag.  Vi har trengt denne sommeren.  Nå begynner snart nedtellingen til høsten.  

1 kommentar:

  1. Var så vidt innom Lillesand tirsdag også og besøkte søster fra NY. Vi er på L når dere kommer hjemover neste uke - hadde vært hyggelig og ses. M og T

    SvarSlett

Denne bloggen er anonym. Vennligst ikke bruk As eller andres for eller etternavn av hensyn til personvern.

Bloggarkiv

Etiketter (ikke alle innlegg er tagget)

Følgere