25. sep. 2009

Fredag morgen

Jentene er avgårde på skole, kjøkkenet er ryddet, brødsmuler tørket bort, stekepannen er vasket, kaffen står foran meg, og jeg er klar for en ny dag.
Det var i går kveld jeg fikk vite at A skal flyttes fra Sunnaas til Catosenteret i Son. Jeg var på vei til en jobb et stykke utenfor byen, og hadde A på handsfree.
"Er du glad?"
"Ja, veldig. Det skal bli deilig å få eget dusj og toalett. Jeg hører at maten er bedre, alle som har vært der snakker veldig pent om Catosenteret. Kanskje jeg kan ha bikkja vår Dx der også? Jeg skal spørre om det er mulig å ha hund der."
"Vil du at jeg skal kjøre deg?"
"Nei, det trenger du ikke. Jeg vil gjerne ankomme alene, slik at jeg selv kan føle at jeg klarer dette selv. De skaffer sikkert transport på Sunnaas."
"Kommer du til å savne Sunnaas?"
"Ja, på en måte, men det blir deilig med en forandring. Men vi har jo blitt en gjeng da. T som har mistet hukommelsen, men som er så lett til bens. Hun og jeg har vært et par. Når hun tar meg i armen og jeg forteller henne hvor vi skal, for det husker hun jo ikke, da raser vi avsted i så stor fart at jeg nesten ikke klarer å henge med. Og gutta. De sier ikke stort. De har jo mistet språket mange av dem. Det blir bare gamlinger igjen nå når jeg drar. Men jeg ser fremover, gleder meg til å komme videre, gleder meg til å komme hjem. Vi snakket om det igår, T og jeg, hvor lei vi er av slag. ´ Jeg vil bare bli frisk,´ sa jeg. ´Jeg er drit lei av å ha slag.´"
"Hva vil du gjøre på bryllupsdagen vår? Skal vi hente deg og spise noe på hytta? Kanskje spise på Oliven i Son? Jeg vet også at vi har noe gåselever liggende på hytta."
"Vi finner sikkert på noe. Det viktigste er at vi er sammen. Jeg gleder meg veldig til å se dere. Har avtalt med pappa at han henter meg her i morgen ettermiddag, så du trenger ikke tenke på meg."
"Det er flott. S skal på pianotime imorgen med en ny pianolærer. Hun gleder seg veldig. Når vi er ferdige kjøper jeg sushi og kommer utover. Vi kan jo invitere din far også. Forstår at han er alene i helgen."

Idag går det i ett. Skal rydde huset idag, pakke for jentene til en ukes høstferie på hytta, vaske alt tøy, rydde utstyr ut av den stappfulle bilen etter gårsdagens jobb, bytte badedrakter jeg kjøpte som er for små til jentene, bytte en jakke som fikk hull i lommen etter bare tre dagers bruk, jeg skal betale regninger, svare på en mail fra Hs mattelærer, purre regninger som ikke er betalt, svare på mailer som har hopet seg opp, og gjøre klart for to jobber som skal gjøres rett etter høstferien, hente H på skolen, hente S på skolen, kjøre S til pianolærer, hente H hjemme, få med alle tingene til hytta, handle mat, hente sushi og kjøre ut til hytta og når jeg kommer frem, servere mat til jentene, A, svigerfar og meg. Tror det blir en fin dag.

Jeg føler meg lettet over at A skal flyttes til Catosenteret. Var bekymret for henne på tirsdag, følte at hun mer lei seg enn hun har vært før, og merket at hun ønsket en følelse av fremgang. Flyttingen til Catosenteret vil gi en følelse av progresjon tror jeg, håper jeg, og der vil hun få mer besøk av sine foreldre og av oss i hele kommende uke. Er vi heldige får vi henne hjem i begynnelsen av november -- når vi kommer tilbake fra Kanariøyene hvor vi skal dra en uke på feire, noe jentene gleder seg veldig til.

Oppvarming er allerede igang. Nå driver de og planlegger hva de skal ha med seg på turen. H har laget en liste over ting hun skal ha med på flyet -- stort sett skjermer -- Nintendo, lesebrett/ebok og iPod. S har allerede lagt frem fyllepennen og dagboken. Vi har nå fått alle klassikerne på lydbok -- Moby Dick, Krig og Fred, alle sammen, og jeg har inntrykk av at H har tenkt å gå løs på disse bøkene mens vi er på ferie.
Jeg tror nesten det viktigste i den situasjonen vi er i nå er å ha ting å glede seg til og ting å feire. Nå gleder vi oss til helgen, til høstferien på hytta, vi gleder oss til å feire bryllupsdagen på tirsdag, vi gleder oss til å dra til syden, vi gleder oss til å få A hjem, og vi gleder oss til å feire S´ fødselsdag i november, og ikke minst over at det er fredag. Jeg gleder meg over at jeg synes A blir bedre, gleder meg over den nye nærheten jeg føler jeg har fått til jentene, jeg gleder meg over at jobbene fortsetter å komme, det tegner til å bli en bra høst og jeg gleder meg til vi får ferdig utekjøkkenet vi har planlagt en stund.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Denne bloggen er anonym. Vennligst ikke bruk As eller andres for eller etternavn av hensyn til personvern.

Bloggarkiv

Etiketter (ikke alle innlegg er tagget)

Følgere